Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 23 juli 2023

Min skrivmusik


 

Idag hakar jag på utmaningen min skrivmusik. I mitt fall är det snarare frågan om frånvaron av skrivmusik, åtminstone musik utifrån. 

 

Jag använder knappt musik när jag skriver på råmanus, men under redigeringen av Sagan om älvklockan hände det att jag satte på någon av listorna på Spotify. P4 Plus är en favorit, men på låg volym.

 

Man förändras genom åren, när jag skrev Simons äventyr lade jag in låtar på en CD för att komma i stämning (det här var innan Spotify och smartphones) men jag minns inte om jag använde den speciellt mycket. Jag tror inte det. Jag hade intentionen, men skivan blev liggande. På CD:n fanns låten Forrest Gump Suite från filmen Forrest Gump bland annat. 

 

Numera föredrar jag tystnad när jag skriver, åtminstone när råmanus skrivs. När jag är inne i berättelsen störs jag av musiken, det blir svårt att liksom höra berättelsen. Det blir brus på linjen och därför besvärligt att ha kontakt med berättelsen, den inre filmen hackar.

 

Nu är jag nyfiken på hur ni som har låtlistor använder musiken? På vilket sätt hjälper musiken er att komma i stämning?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar