Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 15 juli 2023

Filmtrailern


 

I mitt senaste inlägg berättade jag sju saker om mitt skrivande, och fick frågan på instagram vad filmtrailertekniken är för något. 

🎬 Jo, jag går in på filmstadens hemsida och tittar på filmtrailers till aktuella biofilmer. Låter mig inspireras.

 

🎬 imdb.com går också bra, där finns filmklipp som återger filmen på X antal sekunder. 

 

 🎞️ Sedan tänker jag på mitt manus och ställer mig frågor som: om det här var en filmtrailer - vilka filmklipp skulle vara med i så fall? Vilka scener träder fram? Vilka känslor? 

 

🎦 På så vis får jag koll på nyckelscenerna, för de träder oftast fram starkare än de  

”vanliga” scenerna. Jag skriver ner scenerna och försöker placera in dem i den dramaturgiska kurvan så de gör berättelsen till en läsupplevelse som man inte vill lägga ifrån sig. Jag placerar alltså in dem i dramaturgi-tabellen.

 

Jag använder den här metoden för att skissa upp berättelsen. På så vis fastnar jag inte lika lätt i detaljer som jag gärna gör annars. Överblick är bra när man skissar och filmtrailern hjälper mig att behålla överblicken.

 

🍿 Så slå dig ner med popcornskålen framför filmtrailers och låt dig inspireras till ditt manus i en filmtrailer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar