VĂ€lkommen till min blogg om vardagsmagi!

HÀr delar jag med mig av guldkornen jag finner pÄ min resa genom livet.

tisdag 18 juli 2023

🌟 Återkommande teman 🌟



Jag hakar pÄ utmaningen #Äterkommandeteman startad av @fiahellebergbooks pÄ Instagram

I mina barnböcker ’Simons Ă€ventyr’ och ’Sagan om Ă€lvklockan’ sticker nĂ„gra teman ut.

👯‍♂️VĂ€nskap 

BĂ„da böckerna handlar om vĂ€nskap. I Simons Ă€ventyr blir Simon och Viktor bĂ€sta vĂ€nner och upplever en mĂ€ngd Ă€ventyr tillsammans under en fantastisk sommar. Simon finner en mentor i Viktors morfar. 🐐 I Sagan om Ă€lvklockan blir Rosa och geten vĂ€nner, Ă€ven om Rosa inte alltid gillar getens ageranden.


đŸŒłđŸ«ŽNatur/djur 

BĂ„da böckerna utspelar sig naturen. 🧚‍♀️Rosa och geten fĂ€rdas i den magiska skogen i jakt pĂ„ den viktiga stenen. 🐭Simons Ă€ventyr hĂ€nder till stor del i Norge dĂ€r vi genom Simon fĂ„r möta Ă€lgar, rĂ€var, fladdermöss och tranor.

đŸ”Ă–rtteer 

I bĂ„da böckerna bryggs det örtteer. 🐭I Simons Ă€ventyr gör Viktors morfar örtteer. Bilden Ă€r frĂ„n scenen dĂ€r han och Simon gör örtte Ă„t Ă€lgkalven Uno som har Ă€tit nĂ„got olĂ€mpligt. De fyller den stora festgrytan med vatten. MĂ„nga hinkar gĂ„r Ă„t innan de kan brygga teet. 🧚‍♀️I Sagan om Ă€lvklockan gör örttomten te Ă„t rĂ€ven sĂ„ de kan befria honom frĂ„n fĂ€llan utan smĂ€rta.

đŸ˜±Ă…ngest 

VĂ„ga göra saker Ă€ndĂ„, Ă€ven om man har snudd pĂ„ fobi. Som i Sagan om Ă€lvklockan, dĂ€r Rosa Ă€r paniskt rĂ€dd för getingar. Det blir en rejĂ€l utmaning för henne att Ă€ndĂ„ ge sig ut i skogen och hĂ€mta den viktiga stenen. 


PS Jag kallar Sagan om Ă€lvklockan för barnbok för enkelhetens skull, Ă€ven om den inte Ă€r utgiven Ă€n.😉 DS


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar