VĂ€lkommen till min blogg om vardagsmagi!

HÀr delar jag med mig av guldkornen jag finner pÄ min resa genom livet.

onsdag 21 augusti 2024

🌟Intervju hos Marinas bokhylla🌟

 




Idag delar jag en intervju som Marinas bokhylla pÄ Instagram gjorde med mig.


Hur lÀnge har du skrivit?

PĂ„ allvar sedan 2018, i samband med att jag vann en skrivtĂ€vling hos Skrivlotsen av Jeanette Niemi. Men jag har skrivit till och frĂ„n sedan mellanstadiet dĂ„ jag skrev det som skulle bli prologen till Simons Ă€ventyr. Vi hade fri timme en gĂ„ng i veckan, och dĂ„ skrev jag bland annat en saga om musen Rusty som rĂ€ddade en rĂ€v som fastnat med nosen i en konservburk. Den sagan blev upplĂ€st inför hela klassen, det var magiskt.  

I vad finner du din inspiration?

Simons Àventyr fick jag inspiration till en kvÀll nÀr jag var barnvakt till mina systerdöttrar. Jag lÀste SolÀgget av Elsa Beskow som godnattsaga. NÀr tjejerna somnat blÀddrade jag i boken och tÀnkte att jag ville skriva nÄgot liknande. Jag klottrade ner nÄgra anteckningar pÄ ett kastat kuvert och började spÄna pÄ det som sedan blev Simons Àventyr.

Skriver du just nu eller planerar du att skriva fler böcker?

Just nu redigerar jag Sagan om Ă€lvklockan, ett fantasy-manus för 9-12 Ă„r som handlar om Rosa som mĂ„ste hĂ€mta en sten för att rĂ€dda den magiska skogen frĂ„n stendöden. Tillsammans med geten och Ă€lvklockan ger hon sig högst motvilligt ut i skogen för att leta efter den magiska stenen. 

Jag har fler manus som vÀntar.

Vad Àr roligast med att skriva?

Att möta lÀsarna med mina berÀttelser. Det Àr ocksÄ roligt att fantisera ihop berÀttelser och skruva till dem sÄ att de fÀngslar lÀsaren.

Vad Àr jobbigast med att skriva?

Tvivlen. SjÀlvkÀnslan som författare svajar betÀnkligt vissa dagar.


Tack för en trevlig intervju Marina! đŸ€©đŸ­❤️

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar