Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 29 december 2020

Högt flyger fåglarna

Bokens titel: Högt flyger fåglarna
Författare: Linnea Dunér
Förlag och år: Humle förlag 2017
Betyg: 5

Handling:

Ett år har passerat utan något livstecken från Ulv, men Inez kan inte släppa tanken på att få se honom igen. Elsa tvivlar på att han ens är vid liv och vill hjälpa sin syster att gå vidare. Hon inser att vad som än har hänt måste Inez få veta det. Men hur?

Sedan förra sommarens händelser är det många i staden som ser ner på Inez och Elsa. Gertrud, som är mån om sitt anseende, tonar ner umgänget med systrarna. Men när hon får en chans att bistå dem tvekar hon inte att ta den, trots att hon därmed sätter hela sin tillvaro på spel. Även Inez och Elsa balanserar på slak lina när de utan mer än en vag ledtråd ger sig av från hemorten för att söka den förrymda fången.

Mina tankar:

Högt flyger fåglarna är andra delen av bokserien Vargatider. Den är precis lika välskriven som första delen. I den här boken får vi följa främst Gertrud och Elsa. Vi får även följa Ulv och Inez, men Gertrud och Elsa är mera huvudpersonerna.

Det är en vacker berättelse med ett trovärdigt språk, det känns verkligen som 1800-talet både vad gäller dialog och sättet att berätta. Det och de fina miljöbeskrivningarna gör del två till en angenäm läsupplevelse. När Inez och Elsa vistas på en gård fängslas jag av hur de måste låtsas vara några andra för att inte bli avslöjade. Hur det slutar tänker jag inte berätta. Det är en vacker berättelse om kärleken mellan de tre systrarna. En av scenerna berörde mig mer eftersom den så fint gestaltar kärleken som ändå finns där mellan systrarna - oavsett titlar och ekonomi.

Det här är boken för dig som gillar historiska romaner. Om du gillar Elisabet Nemert så kommer du absolut tycka om den här. Jag kan varmt rekommendera Högt flyger fåglarna. 

Tusen tack Linnea Dunér för att jag har fått läsa och recensera andra delen av Vargatider! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar