Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 26 december 2020

Morfar

Jag fick en så fin recension från Johanna på I gryningens ljus (Instagram) att jag bara måste dela med mig. 

Musen Simon gör det vi alla någon gång har gjort, inte lyssnat på våra föräldrar. Det blir starten på ett äventyr som tar honom till Norge.  
Där lär han känna känna muspojken Viktor, hans familj och mängder av andra olika djur. 
Med vackra illustrationer som gav mig en känsla av vintage får vi följa med på olika äventyr. Jag fnissade gott samtidigt som jag ibland undrade hur muspojkarnas framfart skulle sluta. 
 
När jag läser sista sidan så tänker jag på tre saker, Viktors morfar måste få en egen bok😉, att jag vill följa med honom och koka läkande brygder till dom som behöver, mest så tänker jag på muspojkarnas fina vänskap. 
En fin saga som jag varmt kan rekommendera. 
Den gjorde mig glad! 

 💗

 

För er som inte har läst Simons äventyr kan jag berätta att Viktors morfar är doktor. Han hjälper djuren med örter när de blir sjuka. Han har mängder med torkade örter hemma hos sig. Örterna plockar han bland annat på ängen.


Simon blir nyfiken och får följa med morfar när han plockar örter. Som i bilden ovan, där han också ger massage till fågelungarna så att de inte ska bli tagna av katten. Morfar hjälper alla möjliga djur, som älgkalven Uno när han ätit något olämpligt. Simon får även denna gång följa med morfar när han besöker Uno och sedan ställer sig att koka te i den stora kitteln som används vid rödingracet.


Morfar har sett och upplevt det mesta, men när Simon dyker upp från Sverige (i början av boken) får han en rejäl utmaning. Hur ska han meddela Simons föräldrar att allt är bra och att Simon är i Norge? Och hur ska Simon komma hem igen? Det får ni läsa om i Simons äventyr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar