Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

måndag 8 juli 2019

Manhattan Transfer


Bokens titel: Manhattan Transfer
Författare: Katja Hvenmark Nilsson
Förlag och år: Hoi förlag 2019
Finns hos: Hoi förlagBokusAdlibris
Betyg: 5

Innehåll:
Manhattan Transfer är en rapp feelgood om Vienna Anderzén från Linköping som efter en traumatisk separation reser ensam till New York. Hon flyttar in i ett kollektiv i Brooklyn och upptäcker plötsligt nya sidor av sig själv i sällskap med den sargade levnadskonstnären Courtney Wilson och hunden Play.

Vistelsen i New York blir en omtumlande inre och yttre resa, och hon inser hur mycket en människa kan förändras av en ny geografisk och social kontext. När Vienna slutar vara turist och kastas rätt in i stadens hårda livsvillkor inser hon vidden av sin kapacitet. För att överleva och vinna i 
betongdjungeln måste hon slänga präktigheten och kontrollbehovet åt sidan och bli streetsmart.

Manhattan Transfer är en roman om frigörelse och självständighet, om att finna sig själv.

Mina tankar:
En del böcker kommer med perfekt tajming in i ens liv. Så var det med Manhattan Transfer. Jag har sällan skrattat så mycket av en bok. Och jag är ganska svårflörtad. Men den här, den tog mig med storm. Förutom den sköna humorn är gestaltningen skickligt gjord och språket är vackert. Jag fick en sådan skön fuck off-känsla av Vienna. Hon är lite härligt naiv när hon kommer till New York men sen kaxar hon till sig, helt enkelt för att hon är tvungen om hon ska överleva. Och det gör hon med bravur. 

Jag kan inte komma på en enda dålig sak med boken. Jo. Den tar fort slut. Manhattan Transfer är boken för dig som vill uppleva New York via en roman. Om du är en ung tjej som funderar det minsta på att åka till New York ska du läsa den här - jag blev riktigt sugen på att besöka staden.

Tack Hoi förlag och Katja Hvenmark Nilsson för att jag fick läsa och recensera denna fantastiska bok! Längtar till nästa kommer ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar