Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 23 juni 2019

Första utkastet


Söndag kväll på midsommarhelgen och jag kan stolt meddela att jag idag har skrivit det sista på första utkastet till sagan om älvklockan. Det landade på 17 sidor. Får se hur många sidor det blir i slutänden. Nu blir det att gå igenom hela manuset några vändor, och det ska bli skoj. Det kanske låter som att jag bara har skrivit en massa den här helgen, men så är det inte. Har hängt med vänner också, särskilt på midsommarafton.

Böcker jag har hämtat inspiration ur.
Till skillnad från många av mina skrivkompisar gillar jag att redigera. Det är som att damma, putsa, blåsa bort och borsta bort smutsen från juvelen som finns därunder tills den gnistrar och strålar i all sin härlighet. Jag upptäckte det när jag skrev novellen. Det var så härligt att se hur berättelsen trädde fram allt mer när jag städade bort upprepningar och meningar där jag var övertydlig. 


Novellen blev för övrigt inte antagen till antologin, vilket kändes lite trist. Men istället fick jag en skrivkompis som jag bollar allt möjligt i skrivandet med. Det är så värdefullt! Så man kan väl säga att jag fick ett mycket bättre pris i och med tävlingen - nämligen en skrivkompis för resten av livet. Och jag fick lära mig att skriva en novell! Det kanske låter lite märkligt att jag aldrig har gjort det förut, men så är det. Jag har givit mig på mastodontprojekt istället i form av barnböcker tidigare och rott dem i land efter mycket om och men. Nu har jag i alla fall lärt mig att skriva en novell. Det gick i expressfart. Tror det tog cirka två veckor för mig. Jag hade det mesta i huvudet redan, så det var bara att skriva ner. 


Hur som - när det kommer till den kreativa fasen och redigeringen har jag förstått att de flesta gillar att flödesskriva - att få ur sig berättelsen - men den fasen är lite kluven för mig. Jag har inte lika lätt för att bara prata på en massa. Därför föredrar jag redigeringen, för då framträder kärnan som jag har försökt få fram under den kreativa fasen. Nu börjar det roliga med andra ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar