Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 5 september 2014

Vi reser när vi läser

För 14 dagar sen var jag bland överklassen i 1700-talets England. Ömsom fascinerades och förskräcktes över deras beteende, livsstil och hur flickorna uppfostrades i Stolthet och fördom.

I förra veckan var jag i USA på landsbygden i Mississippi, omkring 1946.

Innan Stolthet och fördom var jag i nutid i Frankrike och fick boktips. Och blev påmind om att kunna läsa är en gåva. Mellan Stolthet och fördom och Mississippi var jag i USA på 1980-talet och följde engagerat kinesflickan Kimberly och hennes kämpande mor att få en dräglig tillvaro.

Och nu läser jag om vikingatiden i en historisk roman av Katarina Mazetti.

Det är en ynnest att bara kunna kliva in i en berättelse så där och ta del av någons historia. Låna böcker på biblioteket och färdas i tid och rum. Vad vore livet utan böcker? Väldigt tråkigt.

Men visst, jag har haft mina perioder av total avsaknad av läslust. Då kan det vara bättre att lyssna på P1 Det är ju också en sorts berättande. Tills läslusten återvänder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar