Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 19 november 2013

Livshjulet

Yoga med Malin : min kropp, min själ, mitt andetag (inbunden)

I fredags lånade jag hem boken Yoga med Malin av Malin Berghagen. En mycket annorlunda bok om yoga. Jag har läst en del andra böcker om yoga men den här var annorlunda på ett bra sätt. Malin berättar mycket personligt om sin resa med yogan, hur det kom sig att hon började träna, och vi får följa henne ända till 2012. Hon kommer in på yogans filosofi och säger att yogan inte bara är träning utan även ett sätt att leva. Här började jag tänka på hjulet. Jag har valt att kalla det livshjulet.

Livshjulet


Om vi betraktar vårt liv som ett hjul, där alla ekrar utgör olika områden av ens liv. En står för maten, en för träning, en för vänner, en för jobbet, osv. Om vi har för få ekrar i hjulet wobblar det. Vi mår inte bra. Om vi har för många ekrar har vi för mycket att göra och mår inte heller bra. För att få balans behöver vi ha lagom många ekrar. Vad som är lagom för dig kan endast du veta, du får pröva dig fram.

Om du tränar mycket och ändå inte mår bra, fundera då på vad du gör med de andra ekrarna. Äter du bra? Sover du tillräckligt? Umgås du med fel vänner?

Ditt mående är en helhet, du kan inte bara träna i tron om att nu kommer du må bra. Jag har lurat mig själv i det här avseendet många gånger. Suttit vid datorn och jobbat med manus längre tid än min kropp egentligen klarar. Det är ju så roligt att skriva, då räknas det väl inte som att arbeta? Med livshjulets synsätt har jag börjat tänka annorlunda. Mitt mående är en helhet.

Och vad har det med yogan att göra? Jo, till yogan hör pranayama som betyder andningskontroll och syftar på olika andningsövningar. Andning är mycket grundläggande och en förutsättning för att vi överhuvudtaget existerar. Men om vi inte andas rätt, dvs med diafragman, utan andas i bröstkorgen då mår vi dåligt hur mycket vi än tar hand om oss i övrigt. Andas med diafragman är något alla borde lära sig. Att andas i bröstkorgen kallas hyperventilering och ger ångest och panikångest. Genom att bli medveten om hur vi andas och andas rätt, kommer vi bort från ångesten och kan på sikt må mycket bättre. Förutsatt att vi tar hand om de andra ekrarna i hjulet också. :)

2 kommentarer:

  1. Inspirerande Christina.. tack att du delar.. jag har länge tänkt köpa boken och nu är det nog dags... tack för inspiration... Anne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack anne, blir glad av att mina tankar inspirerar! :) Ja den boken är en sådan man återkommer till många många gånger.

      Radera