Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

torsdag 1 april 2010

Skriv på!

Hurra för mig! Har läst ut boken Skriv på! Det tog sin tid att komma igenom den, mest för att jag ständigt hittade på en massa ursäkter. Men nu har jag alltså tuggat mig igenom boken. Det var värt det, fick en del aha-upplevelser för hur jag kan förbättra mitt skrivande. Hon pratar bl.a. om vikten av att ha gjort en utförlig personlighetsanalys av respektive karaktär. Om man gjort det kommer bihandlingar och scenerna av sig själva. De olika personerna får eget liv och berättar för en vad som ska hända.
Visst låter det spännande?
Hon säger också att det som gör en bok riktigt bra är att man identifierar sig med personerna. När man läst ut boken är det minnet av personerna som gör att man utbrister i ett "Åh den boken var SÅ bra!"
Det kliar i mina fingrar att ta itu med barnboksmanuset igen. Ska jag vara helt ärlig så gjorde jag aldrig ngn personlighetsanalys av ngn av karaktärerna i boken. Jag var mera upptagen av att få med alla händelser än av själva karaktärerna. Nåväl, jag lär mig allteftersom... Förklarar varför en förläggare inte kände sig riktigt engagerad av min berättelse om musen Simon.
På'n igen! :)

3 kommentarer:

  1. Intressant med personlighetsanalys. Har inte heller gjort någon så där ingående. Ska göra det.

    SvaraRadera
  2. Å jag har också den boken. Måste genast börja läsa då! :)

    SvaraRadera
  3. Liz: Ja visst låter det intressant. Har du hunnit testa än? Påsken kom emellan för min del, men snart så...
    Malin: Du kommer inte ångra dig när du väl satt igång. Det är länge sen jag tyckte en faktabok var så givande att läsa.

    SvaraRadera