Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 23 april 2010

I nöden föds kreativiteten

2010 verkar vara året då vi tvingas tänka om och se nya lösningar. När man tvingas tänka i nya banor blommar kreativiteten upp. Det är intressant att se vad som händer när flyget var stoppat pga vulkanaskan. Folk får ta sig fram på andra sätt. Fartyg skeppar hem människor. Taxibolagen tjänar storkovan på folk som John Cleese som har pengar för att ta sig hem.

Detta påminner mig om boken Ninas resa av Lena Einhorn som jag läste för några månader sedan. Nina var Lenas mor och hon överlevde andra världskriget. Hon beskriver där hur hon och hennes familj lyckades överleva i gettot genom att tänka ut kreativa inkomstlösningar. De handlade med ädelstenar på svarta marknaden för att få mat på bordet. En nyttig erfarenhet vi idag kan dra lärdom av. I nöden, när inga "vanliga" (dvs via lönearbete) inkomstvägar finns - då får man lyfta på blicken och se sig om efter kreativa lösningar för att tjäna pengar.

Det är en omvälvande tid vi lever i. Och detta är bara början om man ska tro de som tolkar Mayakalendern. Ska bli spännande att se vad som händer härnäst. För jag tror inte vi kan sätta oss till ro i sofforna nu när vulkanen Eyjafjallajökull har slutat fisa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar