Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 1 november 2019

Dagen F

Bokens titel: Dagen F
Författare: Johannes Vivers
Förlag och år: Bokförlaget Mormor 2019
ISBN: 9789188533531
Betyg: 5

Handling:
Vad skulle hända om man inte släppte förbi den där stres sade bilföraren bakom sig? Vad skulle hända om man sa åt en störig typ på bio att hålla käften? Vad skulle hända om man tvingades spela rysk roulett? Vad skulle hända om man gjorde upp med sina galna föräldrar, förnedrade sin chef som alltid mobbat en, kom i slagsmål med fotbollshuliganer och blev involverad i en droguppgörelse? Allt medan man drevs mot att göra upp med sitt största trauma och att hämnas en gång för alla? Detta var några av funderingarna som triggade i gång författarens fantasi och gav honom idén till skrönan Dagen F, som är en blandning av svart humor och feel good.

Miranda och Gunnar lever i ett stelnat parförhållande. Gunnars homosexualitet avslöjas efter femton års äktenskap. Det blir början till en absurd resa, där hämningar släpps och infall levs ut. Vi följer de två huvudpersonerna i vart annat kapitel, allt medan de genomlever de tokigaste veckorna i sina liv och långsamt drivs mot att göra upp med sina största plågoandar. Om detta och mycket mer handlar boken Dagen F.  

Mina tankar:
En del böcker kommer som en frisk fläkt in i ens värld. Så är det med Dagen F. Jag blev kontaktad av Johannes Vivers efter att ha svarat på frågor till avsnittet Bokbloggare och bokrecensenter i poddradion Skrivdrömmar. Jag läser mycket feelgood annars, men blev nyfiken på Johannes Vivers roman när jag fick frågan om jag kunde tänka mig att läsa. Jag är glad att jag tackade ja. Den är så totalt olikt allt annat jag har läst. Jag måste erkänna att jag blir osäker på om Dagen F räknas som feelgood. Hur som, nu till mina tankar. 

Romanen är uppbyggd med utgångspunkt från dagen F, F som i förändring. Vi får följa de två huvudpersonerna Gunnar och Miranda i vartannat kapitel genom hela boken. Jag gillar den här sortens struktur, det gör att jag behöver tänka till lite emellanåt. Det är inte bara att läsa (och dåsa till emellanåt hehe) eftersom den inte är kronologiskt berättad. Gestaltningen är snyggt gjord och jag anar en stor kärlek till orden och att leka med svenska språket. Exempelvis: 
”Ögonen växte som om någon blåste upp dem inifrån och bröstkorgen höjdes och sänktes likt en blåsbälg” 

Det är många vackra formuleringar och mycket mörker men ändå slutar boken bra. Det är spännande och berättat med stor humor. Miranda och Gunnar får verkligen uppleva helt bisarra veckor efter dagen F. Jag blir nyfiken på hur Johannes har burit sig åt med sin research om homosexuella och lesbiska, för det känns mycket trovärdigt när Gunnar kliver ut ur garderoben samt när Aisha flörtar med Miranda. Åh det är så bitterljuvt i det kapitlet då José hittas död med en massa stenar som han har fått av Gunnar. Poetiskt och samtidigt värker det i mitt hjärta. Som livet själv kan vara.  

Kort sagt är det här en berättelse om att vara sann mot sig själv och de man älskar. Om att göra upp med det förflutna för att på så vis komma vidare. Jag tycker mycket om den här boken, den får därför högsta betyg. Vill du läsa smart feelgood med härligt svart humor kan jag varmt rekommendera Dagen F. Jag längtar efter fler böcker av Johannes Vivers.

Tusen tack Bokförlaget Mormor och Johannes Vivers för att jag fick läsa och recensera Dagen F!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar