Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 8 oktober 2019

Bokcirkeln vid världens ände




Bokens titel: Bokcirkeln vid världens ände
Författare: Frida Skybäck
Förlag och år: Louise Bäckelins förlag 2019
ISBN: 9789177990987
Betyg: 5

Handling:
En solig majdag flyttar svenskättlingen Madeleine Grey till Ljusskär i Skåne för att praktisera i den populära Frihetskyrkan, men hennes vistelse får ett abrupt slut när hon en kväll packar sin väska och försvinner spårlöst. Trettio år senare mottar hennes syster Patricia ett anonymt brev med Madeleines halsband i och hon bestämmer sig för att resa till den lilla strandbyn i ett sista försök att hitta sin syster.

Patricia tar in på Ljusskärs enda hotell, Monas Bed, Breakfast & Books, där många av de boende samlas för att skvallra och äta Monas omtyckta tångbullar. Snart lär Patricia känna en omaka grupp kvinnor som förenas genom sin bokcirkel och mellan litterära samtal, kärleksbekymmer och äktenskapsproblem börjar kvinnorna nysta i Madeleines mystiska försvinnande. Men alla är inte lika tillmötesgående och Patricia inser att hennes frågor river upp gamla sår.

Vad var det egentligen som hände med Madeleine den där ödesdigra sensommarkvällen och vad är det för en mörk hemlighet som människorna i byn är så måna om att bevara?
 

Mina tankar:
Signerad av Frida
Bokcirkeln vid världens ände innehåller mycket mörker och sorg men också stark vänskap och att försonas med det förflutna. Patricia kommer till Ljusskär för att försöka luska rätt på vad som har hänt hennes syster som varit försvunnen i trettio år. Jag riktigt känner hur tungt det är att sväva i ovisshet så länge. Hon har liksom fastnat i tiden eftersom hon inte kan förmå sig att lämna familjegården. Det är mycket som tynger Patricia, framförallt sorgen över den försvunna systern. Hon kommer till Monas Bed, Breakfast & Books för att ta reda på mer. Åh, jag önskar det stället fanns på riktigt, då skulle jag besöka det direkt. 

Ljusskär är även det påhittat, ett samhälle som verkar som en helmysig ort vid havet. Allt eftersom historien vecklar ut sig får man veta mer och mer om vad som har hänt hennes syster. Under läsningens gång har jag fått omvärdera min syn på feelgood eftersom Bokcirkeln vid världens ände är riktigt mörk bitvis. Berättelsen lyfts dock upp av bokcirkeln som består av en samling kvinnor runt 68 år. Jag får riktiga mysvibbar av deras boksamtal. Jag skrattar igenkännande när Doris har med sig en hel trave med böcker när de ska välja böcker till litteraturquizet. Hela boken igenom lyser kärleken till litteraturen och det är gott om boktips. Det är till och med några som jag inte har läst. Än. Blir så nyfiken på var Frida har fått idén om att sälja picklad blåstång? Vem vet – det kanske är en riktig storsäljare? Boken får betyg fem av fem möjliga då den fullkomligt flödar av kärleken till litteraturen och hur den kan föra människor samman. Den kärleken kommer jag bära med mig länge!
  
Tack Louise Bäckelin förlag och Frida Skybäck för att jag fick läsa och recensera! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar