Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 6 augusti 2019

Vägen till El Faouar


Bokens titel: Vägen till El Faouar
Författare: Harriette Sjödahl
Förlag och år: Lange förlag 2018
Finns hos: Lange förlag Bokus
Betyg: 4

Handling:
Charlotte läser franska för att glömma allt som hon inte längre vill komma ihåg. Det sägs att språket är lättare att förstå i Maghreb än i Paris och därför reser hon dit. Där på gränsen till öknen väntar en för henne okänd värld, fylld av skuggor och mystik. Där finns också Saïd, mannen med händer mörka av henna, som hjälper henne upp på kamelen. Det är för honom hon berättar vad som verkligen hände, kvällen i oktober när hennes son försvann...


Mina tankar:
Den här boken är något utöver det vanliga. Den innehåller så mycket...poesi, mystik, kärlek, kvinnor och män, gott och ont och vackra miljöbeskrivningar. Berättelsen pendlar mellan Sverige och Afrika i och med att huvudpersonen reser till Saharaöknen. Den pendlar även mellan olika tidsplan vilket gör att berättelsen har många lager. Den bygger på en sann historia och har ett vackert språk. Länge har boken väntat på att bli läst av mig och nu var det dags. Den kräver dock sin läsare, en kan inte sitta och halvsova för då missar en flörtarna med filosofen, konstvetaren och den andlige inom en – och då går en miste om en stor del av läsupplevelsen. Jag är dock fundersam på en sak – om en inte kan franska skulle nog en översättning vara på sin plats. Kanske en lista längst bak för att ge fler läsare en fin upplevelse? Jag kan varmt rekommendera boken för dig som gillar mystik och filosofiska resonemang!

Tack Lange förlag och Hariette Sjödahl för att jag fick läsa och recensera!



 
 

1 kommentar:

  1. Tack kära Christina för din fina recension!
    Det var verkligen roligt att du ville läsa och att du tyckte om min bok.
    Vilken härlig hemsida du har!
    Varma hälsningar från Harriette.

    SvaraRadera