Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

måndag 21 maj 2018

Bokhandeln på Riverside Drive


 

Bokens titel: Bokhandeln på Riverside Drive
Författare: Frida Skybäck
Förlag & år: Louise Bäckelin förlag 2018
Finns hos: Bokus, Adlibris, Akademibokhandeln, Dito, CDON
Betyg: 5
Tack till Louise Bäckelin förlag för recensionsex

Handling
Charlotte är en ung nybliven änka och hon är en aning vilsen efter att hennes liv vänts upp och ned då hennes livs kärlek gått bort oväntat. Hon har en fin lägenhet, ett framgångsrikt företag, men ändå känner hon inte att hon får tag i sitt liv. Då får hon ett oväntat arv efter sin moster som hon aldrig har träffat. Hon åker till London och planerar till en början att sälja huset och bokhandeln som arvet innefattar. Men ju längre tid hon är i bokhandeln och ju mer hon lär känna de charmiga anställda, desto svårare blir det för henne att överge den konkursfärdiga butiken. Tillsammans gör de allt för att rädda det som blir deras rofyllda och trygga vrå i en hektisk värld. Samtidigt hittar Charlotte små ledtrådar om varför hennes mamma inte höll kontakten med sin syster och Charlottes moster.
 
Recension 
Den här boken hyllas av alla. Tror inte jag har sett någon negativ recension, och jag sällar mig till den skaran. Den är en av de bättre feelgoodromaner jag har läst. Jag hade precis innan läst om en annan bokhandel i just London (Mrs Sinclairs resväska, om någon undrar) och en kunde ju tro att jag skulle vara lite mätt på att läsa ännu en bok om det temat. Jag satte igång att läsa ändå eftersom jag hört så mycket gott om boken och det tog inte många sidor så var jag fast. 

Frida Skybäck driver med författaryrket genom att låta William beklaga sig över rejäl skrivkramp. Charlottes iakttagelser får mig att flina brett. Kärleken till böcker genomsyrar hela boken vilket bara det är oemotståndligt för en bokälskare. Men det är hur hon låter karaktärerna prata om böcker som får mig att önska att bokhandeln fanns på riktigt. Underhållande att följa Charlottes resa från total novis på böcker till en engagerad ägare. Bokhandeln i sig låter som rena drömmen och får mig att sucka av längtan. Synd att den inte finns på riktigt. Blev ju riktigt sugen på att utforska London. Boken beskriver många sevärdheter så den kan kanske rentav användas som guide i London? Som skrivande person blev jag imponerad av ett uttryck som fick mig att gapskratta. Charlotte står vid en stege och dreglar över Williams seniga armar. Hon tänker då:

Blodpudding. Torr, sönderstekt blodpudding. 

Det vill jag sno, ehum jag menar förstås inspireras av. Hur kom Frida Skybäck ens på det? Samlar hon på uttryck? Kanske har det som fredagsnöje att klura på roliga uttryck medan hon fixar i trädgården.

1 kommentar:

  1. Hej Christina!

    Tack för din fina recension! Tipsa gärna alla du känner om boken :). Jag samlar inte på uttryck, men när en karaktär blir tillräckligt verklig för mig får hen ett eget språk och uttrycken bara kommer. Vet egentligen inte hur det fungerar :).

    Kram Frida

    SvaraRadera