Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 29 juni 2014

Det naturliga är det bästa

Hoppas ni hade en fin midsommar. Jag hade det med mycket mat. Precis innan helgen läste jag något om syra/basbalansen på fb som väckte min nyfikenhet. Har läst på under veckan som gått och ju mer jag läst desto mer fascinerad har jag blivit. Det ledde mig in på magnesium.

Många på nätet säger unisont: ät magnesiumtabletter. Det fick mig att undra, är det verkligen nödvändigt att ta magnesiumtabletter? Jag sökte lite till och fann att om du stoppar i dig pumpakärnor, örtsaltet Trocomare, seltin med jod, mandlar och mörk choklad med minst 70% kakao dagligen så fyller du på förråden med magnesium via maten. På Sanna Ehdin Anandalas sida kan du läsa mer och även i en mycket intressant artikel om Docent Rune Eliasson i tidningen 2000-talets vetenskap. På Dr Annika Dahlqvists blogg finns också en intressant artikel att läsa. Som Dr Rune Eliasson säger: det bästa är att äta sådan mat som har hög biotillgänglighet. Det tas upp bra av kroppen.

Så vad har jag lärt mig av det här? Rusa inte iväg till närmaste hälsokost och köp dyra tabletter, sök på nätet och kolla upp i vilken mat det finns istället. Den här gången köpte jag inte dyra tabletter, men jag hann köpa magnesium på flaska innan jag sökte ordentligt på nätet. Nåväl, jag lärde mig något och blev 50 kr fattigare för en 250 ml flaska. Det var ju halva priset, tyckte jag kunde avvara 50 kr för att testa. Idag testade jag den här mycket goda blomkålssoppan som är så där riktigt supernyttig. Basgrundande OCH antiinflammatorisk OCH har du i örtsalt får du i dig magnesium på köpet. Inte illa va! :)

Blomkålssoppa med gurkmeja, malen ingefära och lime. Mums!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar