Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 20 oktober 2012

Ta hand om min mor

Ta hand om min mor (inbunden)
Har läst denna koreanska roman som utspelar sig i Seoul. Det var länge sedan jag läste något av en sydkorean. Det här är en läsvärd historia. Den kräver också sin läsare, för författaren skiftar berättarperspektiv mellan kapiteln.

En del böcker passerar obekmärkt förbi. Man tuggar i sig dem som en påse gott och blandat men glömmer snabbt bort vad den handlar om. Men den här romanen, den ställer inte bara krav på en, den får en att reflektera över sin egen relation till sin mamma, sina nära och kära, och över hur relationerna ser ut i en familj och hur olika vi reagerar när navet i familjen försvinner. För visst är det så, att en familj kretsar kring mamma. Hon utgör centrum och ser till allas väl och ve. Lätt hänt då att hon tas för given. Så mycket att familjemedlemmarna inte ser henne.

I början av boken står följande citat av Franz Liszt:
"Ack, älska, så länge du kan älska"

Det sammanfattar boken väldigt bra. Översättaren Molle Kamert-Sjölander har gjort ett bra jobb. Kyung-sook Shin tilldelades litteraturpriset Man Asian i mars 2012 för sin bok. Det har hon gjort sig välförtjänt av. Jag ser fram emot fler översättningar av Kyung-Sook Shins romaner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar