Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 20 mars 2010

Fröken prestationsångest

Har tänkt länge nu att ska läsa boken "Skriv på!" och sen skrida till verket med nästa manus.
Har jag gjort det då?
Nä.
Har hittat på skviljoner ursäkter som....
-ska bara kolla favoritbloggarna först om de skrivit något intressant inlägg. (Oj vad många intressanta inlägg man hittar just då... ;-)
-ska bara kolla mina bloggar först om någon lämnat en kommentar eller dylikt.
-ska bara läsa ut den där boken först, den var ju så bra och den ska vara åter på biblioteket senast om en vecka, så jag måste helt enkelt läsa den först innan jag sätter igång med Skriv på!
-jag är för trött
-jag måste handla mat
-jag ska testa det nya receptet
-jag ska diska
-jag ska ringa kompisen först, det var ju så länge sedan vi hördes av.
-ska bara lyssna på det här radioprogrammet först (och nej det går absolut inte att lyssna på det efteråt på webben, det har jag inte tid med)
-ska gå en promenad

Det var en nyttig erfarenhet i somras. Jag hade laptopen med till stugan och där finns ingen internetuppkoppling. Flertalet gånger kom jag på mig själv med att försöka fly ut på internet, men det var ju helt kört. Satt och fånstirrade på den där explorerknappen som annars brukar vara min kära vän men just då inte fyllde någon som helst funktion. Jag blev tvungen å inse faktum: jag har prestationsångest. Där satt jag och kände hur den växte sig allt starkare allt eftersom minuterna tickade förbi.
Efter en lång stund, som gick åt till att brottas med egot som rabblade upp alla tänkbara anledningar till att jag inte skulle jobba med manuset just då, kom jag till slut igång med manuset. Om än väldigt motsträvigt. Men jag satt ändå.

Så det är väl bara det jag ska göra? Helt sonika sätta mig ner och bara börja läsa i boken. Sååå lätt..... ironin haglar.... Någon som känner igen sig? :)

1 kommentar:

  1. Jaaa, helt klart! Aldrig så rent som när man skall sätta sig och skriva manus... ;)
    Och internet är en fälla helt klart, en kreativ dödare i vissa fall, därav är jag klyven att skriva på datorn för att det för tankarna till internet hela tiden .. haha .. man får helt enkelt lura sig själv .. själv har jag två manus ute nu .. kolla in kapitel 1 på nätet, kan vara en sporre att bli klar, då kan du lägga ut lite i taget .. en tisdagstanke!! ching!!

    SvaraRadera