Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 7 februari 2009

Läsdagbok

För en tid sedan var jag in på ett antikvariat och hittade en liten trevlig anteckningsbok som det står läsdagbok på. Förordet, som är skrivet av Aidan Chambers, gjorde att jag föll direkt för anteckningsboken. Ett utdrag:

"För många år sedan träffade jag en gammal kvinna som hade skrivit ner allt hon läst sedan hon var sjutton år. Hon hade sin förteckning i en liten anteckningsbok, inte helt olik den här. Det enda hon skrev ner var titel, författare och så datumet då hon läst ut boken. Nu kunde hon slå upp vilken sida som helst och genast minnas allt möjligt om böckerna som stod där - var hon läste dem, vilka människor hon hade omkring sig, hur hennes liv såg ut just då. Och när man hörde henne berätta om allt detta var det lätt att se vilken glädje hon fann i dessa minnen.

Att läsa är som att resa. Varje bok är en resa, en resa genom berättelsen, en resa med personerna i boken, en resa bland idéer och fakta, en resa genom författarens tankevärld. Och varje bok vi läser bidrar till vår egen färd genom livet och genom de många världar som böckerna öppnar för oss. Men den som läser gör inte bara en resa, den utforskar ett otal nya världar. Varje läsare är en upptäckstsresande."

Den första boken jag ska skriva in nu är Godnatt, Mister Tom av Michelle Magorian. Jag har läst den minst sjuttioelva ggr och jag har inte tröttnat på den än. Många av Michelle Magorians böcker återkommer jag ofta till.

Min dröm och förhoppning är att mina böcker är sådana som andra återkommer till för att hämta inspiration, styrka och modet att leva sina liv. Tänk om någon kommer skriva in en av mina böcker i sin läsdagbok? Vilken glädjande tanke!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar