Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 2 oktober 2018

Bara människor

Jag var på bokmässan i lördags. Blev överväldigad av alla förlag och författare som var på plats. Tänkte att jag inte skulle våga gå fram till någon och säga hej. Men så slog det mig att de ser ju helt vanliga ut. Det är som att jag har gjort en kändisbild av de stora författarna. Som Jojo Moyes. En ouppnåelig kändisbild. Som i att dit kan jag inte nå, det där är inget för mig. Inte kan lilla jag osv. Inte kan väl jag skriva så bra som hon. Dylika tankar och ursäkter ställer jag upp istället för att våga sikta. Våga sikta riktigt riktigt högt.
 

Men när den insikten landade - de ser ju helt vanliga ut - då tänkte jag: vad är det som skiljer dem från mig? Att de fått ur sig sin historia och har ett förlag i ryggen. (Om de inte är egenutgivare förstås, men det lämnar jag utanför den här gången.)

Så det alla författare har gemensamt på mässan är att de på något vis fått sina berättelser ur sig. Och de orden har så småningom blivit en bok. Är inte det fantastiskt? Jag tycker det är helt magiskt. Så det dagliga nötandet lönar sig. Om inte dagligen så i alla fall återkommande. För det är det som gör att en bok växer fram. Det är en viktig förutsättning - att en sätter sig ner och får ner berättelsen på papper. Sen hur en går till väga - det är en annan sak - men i grunden är det samma för alla. Att avsätta tid för att få ner det du vill berätta. Få ut skiten på papper som någon stor författare sa i en intervju. Tror det var Stephen King. Med de orden går jag tillbaka till draksagan och bygger vidare.

2 kommentarer:

  1. Ja så bra! Visst är de vanliga människor och visst är det samma som gäller för alla: att sitta ner och skriva. Tack för inspirerande och tankevärd läsning!
    Och så roligt det var att äntligen träffa dig!
    /Jeanette

    SvaraRadera
  2. Vilket bra inlägg! :) Visst är det både klassiskt och tråkigt när man blir så hypad kring kändisar. Precis som du skriver är de ju som vem som helst och förmodligen uppskattar de flesta också att bli bemötta just så!
    Jag älskar att skriva precis som du. Min senaste bok gav jag dock ut själv. Även om man lyckas få ut sin bok är det fortfarande svårt att lyckas få till bra försäljning, tyvärr... Såvida man inte är känd sedan innan då!

    SvaraRadera