Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

onsdag 17 december 2014

Bokfynd och ett hjärta

Har letat efter Sommarhuset i Linköpings secondhandaffärer ett tag. Lektören Johanna Wistrand tipsade om boken, sa att den är välskriven. Eftersom hon läser mycket och jobbar som lektör, känns det extra angeläget att läsa den. Innan Johanna uttalade sig om boken drogs jag till den på biblioteket för det fina omslagets skull. Jag har hållit i den många gånger och tänkt att någon gång ska jag läsa den. Men det har inte blivit av. Andra böcker har kommit emellan. Eller mitt eget skrivande. Så läste jag Johannas utlåtande och bestämde mig för att jag ville ha ett eget exemplar som jag kan anteckna i. Kan förresten inte vara särskilt kul att låna någon av mina böcker, de är fulla med anteckningar om uppbyggnad, hur författaren har tänkt osv. Jag har läst dem med författarögon, för att lära mig om hur andra handskats med hantverket att skriva en roman. Hur som, jag letade. Och letade. Och letade. Ingen bok. Sen var jag till biblioteket och kollade in bokbytarbordet. Där låg den och väntade på mig. Lycka! :) För nej, jag vill inte köpa boken ny. Dels av miljömässiga skäl och dels av ekonomiska. Sen är det också roligt att leta i secondhandaffärerna. Tillfredsställelsen när jag hittar en pocket jag letat efter för fem kronor, den är stor. I flera avseenden.



Och igår under promenaden fick jag syn på det här hjärtat. Sådant värmer, att få syn på detaljer man lätt missar när hjärnan tjattrar på om än det ena än det andra. Det är sådana magiska ögonblick jag lever för. ♡

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar