Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 3 juli 2012

Skriv för bövelen!




 Att skriva : en hantverkares memoarer

Läser Stephen Kings Att skriva. Känner igen mig i mycket. Det här är min andra bok om skrivandets konst. Skriv på! av Elizabeth George var min första bok. De skiljer sig åt rätt mycket. King är.... mer spontan och fri. Gör som han vill. Medan George är så mycket mer strukturerad. Lätt att fastna i hennes listor och metoder så att lusten till skrivandet ersätts av prestationsångest. Den inre kritikern tar över och då låser jag mig fullkomligt.





Skriv på! : en romanförfattares syn på skönlitteratur och författarskap (pocket)



Men en sak har de gemensamt. De är sitt skrivande trogna. Värdet av att sätta sig ner och skriva varje dag, oavsett det blir skitbra eller skitdåligt eller någonstans däremellan så skriver de. Det är väl det som utmärker en författare.


Skriv för bövelen!

5 kommentarer:

  1. Jag har läst några olika, bl.a. Stephen Kings, som jag tycker är bland de bästa. Elisabeth Georges har jag dock inte läst.

    SvaraRadera
  2. Vilka andra har du läst? Elizabeth George är bra, men man får ta henne med en nypa salt om man inte ska ta död på skrivarlusten. Fast alla sätt är ju bra utom de dåliga, det gäller bara å testa sig fram till det som funkar för en själv. :)

    SvaraRadera
  3. Sören Bondeson har skrivit Konsten att Döda också. Jag hade glömt hur den är upplagd och bläddrade lite i den nu, tror jag ska läsa om den faktiskt. Den är också väldigt handfast, precis som Elisabeth George. Jag älskade verkligen E.G:s bok när jag höll på med den, precis som jag älskar the "Heroes´Journey" av Christopher Vogler nu när jag nästan är klar med den. Den är helt fullklottrad och det finns gula och röda överstrykningar på nästan varje sida. Är jag kanske en sån som vänder kappan efter vinden, dvs faller för den jag lyssnade på sist? Nej, jag tror det är en fråga om utveckling. Man hämtar lite här och lite där.
    Nu har jag länkat till din blogg från Farmorsbloggen också, så roligt att vi hittat varann!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen hit! Roligt att du tycker om min blogg. :)

      Radera
  4. Bra tankar! Jag tycker oxå att skrivandet är så viktigt, att skriva ner det man tänker!

    SvaraRadera