Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

torsdag 13 augusti 2015

Alfabetsutmaning

Enligt O har en alfabetsutmaning som började idag där man ska besvara några frågor. Tyckte detta var en rolig grej så jag hakar på. Åtminstone idag :-)


 1. Vem är din favoritförfattare med för- eller efternamn på A?
Hm... tror det får bli Anna Gavalda. Hon är helt grym på dialog. Min favoritbok är Tillsammans är man mindre ensam.

2. Det finns ju annan kultur än böcker. Vilka kvinna med för- eller efternamn vill du lyfta fram som är kulturell, men inte just författare?

Alanis Morisette är en av mina favoriter bland sångerskorna.

3. Berätta om en kvinna med för- eller efternamn på A, som är en stor favorit och som du tycker fler borde upptäcka.

Åsa Asptjärn. Utan tvekan. Hennes debut Konsten att ha sjukt låga förväntningar var så himla bra. Låt er inte avskräckas av att det är en ungdomsroman. Läs den ändå!

 4. Vilken kulturell kvinna med för- eller efternamn på A har du ännu inte utforskat?
Pinsamt nog har jag inte läst något av Chimamnda Ngozi Adichie än så jag har hennes böcker att njuta av så småningom. :)

6 kommentarer:

  1. Jag tyckte också väldigt mycket om Asptjärns förra bok och ser fram emot att läsa fortsättningen nu i höst. Pröva noveller av Chimamanda Ngozi Adichie om hennes tegelstenar skrämmer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tegelstenar skrämmer inte, håller ju på med Steglitsan nu. Men jag ska ändå prova hennes noveller, kan vara trevligt med lite omväxling. :)

      Radera
  2. Chimamnda Ngozi Adichie är jag faktiskt lite sugen på att prova på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här! Får bli framöver. Ska bara avverka de andra i högen först. :)

      Radera
  3. Vilken rolig lista! Ska definitivt leta upp Åsa Asptjärns bok nu!

    SvaraRadera
  4. Ska kolla Asptjärn. En halv gul sol är Adichies i särklass bästa bok

    SvaraRadera