Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

tisdag 6 november 2012

Fler verktyg, diktafonen



I ett tidigare inlägg berättade jag om verktyg jag använder i skapandet. Ett annat verktyg jag använder mycket är den här väldigt finurliga manicken. Den är suverän att återberätta drömmar med. Det första jag gör när jag vaknar från en dröm är att spela in det. Jag pratar alltså in hela drömmen med alla detaljer och känslor jag kan komma ihåg.

Sen jag skaffade diktafonen har drömmarna blivit mer som en film. Riktigt underhållande att skriva ner allt senare på dagen. Det här gör att jag får med mer detaljer än om jag skrivit direkt. Att ta fram papper och penna är som att slå igång vänster hjärnhalva, och då glider fragment av drömmen ner i glömskans land. Vilket inte är önskvärt när jag ska komma ihåg så mycket som möjligt av en dröm.

När jag sedan skriver ner det inspelade upptäcker jag att jag har glömt en del passager, jag påminns om scener och detaljer jag glömt under de timmar som förflutit sedan inspelningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar