Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 25 november 2012

Tips mot deppigheten i novembermörkret

Ta hand om er i mörkret. Ser ni hjärtat i mitten? :)

Många är vi som blir låga av novembermörkret. Inte så konstigt, vi behöver dagsljus för att hålla oss pigga och allerta. Så vad kan man då göra för att hålla humöret uppe trots ett molntäcke som ligger i vägen för solen?
*Försök vara ute minst 30 min i dagsljus. Gå en promenad på lunchen.
*Se till att röra på dig varje dag. Helst utomhus. Om så bara en promenad, det räcker. Rör på kroppen så blodcirkulationen kommer igång. Man tänker desto bättre när blodet når hela kroppen.
*Det som händer när man är ute i dagsljus är att huden tillverkar D-vitamin. Det fungerar som antidepressiv medicin, kan man säga. Om man inte har möjlighet att vistas i dagsljus går det att äta D-vitamin istället. Även om det inte är samma sak, det bästa är ju trots allt kroppens egentillverkade  vitaminer, så fungerar det.
*Se roliga serier och filmer. Läs en rolig bok som får dig att gapskratta. Skratt lättar på trycket och efter ett rejält skrattanfall känns allt mycket lättare. Tips på rolig bok är Fvonk av Erland Loe.
*Meditera och tanka energi på så vis. Jag testade en meditation för två år sen som fungerade jättebra mot negativa tankar. Ska leta fram den och återge den här vid tillfälle.
*Ordna det mysigt med massor av tända ljus, det skapar stämning vilket verkligen behövs i mörkret.

Fvonk
En bok som får en att skratta.

Håll ut, 21 december vänder det. Vintersolståndet är då och sakta men säkert går vi mot ljusare tider.

1 kommentar:

  1. Japp snart vänder det. Men innan det vänder så hinner man med att tända MASSOR med ljus.. och det är hur mysigt sm helst. Helst när man sitter och skriver i skenet från datorn och ett stearinljus! Lite halvromantiskt-sentimentalt-nostalgiskt-Paris1920-talistiskt så där...

    SvaraRadera