Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 24 januari 2020

Intervju: Eli Åhman Owetz

Rolig läsarrespons Eli har fått.

Författaren Eli Åhman Owetz (senast aktuell med Brevvännerna) svarade på några av mina frågor i intervjun hos Skrivradion. Eftersom jag hade cirka 20 frågor kvar hörde jag med Eli om hon kunde tänka sig att svara på fler. Här nedan följer svaren.

Du har skrivit sex romaner hittills. Vilken bok var roligast respektive jobbigast att skriva?
Roligast hade jag nog när jag skrev Anna-Lisas Antik, min debutroman. Det var bara på skoj, en lek,en kontrast till jobbet där jag börjat vantrivas. Inga krav, inga läsare eller förlag som förväntade sig något. Bara jag och berättelsen.

För en del författare blir karaktärerna så levande att det känns tomt efteråt när manuset är färdigt för utgivning. Vilken karaktär har känts mest nära respektive mest utmanande för dig att skriva om? Varför just den? Var Erik i Brevvännerna lätt att komma nära?
Kompisarna Bettan, Matte och Carina i ”Hemma hos Bettan” kändes nära. De är 54 år och har varit kompisar sedan de var 14. Jag hämtade bitar av mig själv till alla tre karaktärerna och lät dem lyssna på samma musik som jag lyssnade på under 1970-talet.  Och det var vänskapen med mina gamla kompisar från den tiden, vi är fortfarande vänner, som gav mig idén till boken.
Erik? Jo, jag tyckte det var lätt att komma nära Erik, precis som med Matte i Hemma hos Bettan. Jag har alltid haft lätt att umgås med killar, män, och tänker ibland att jag är manligare än många män jag mött. Min redaktör Sarah fick mig att stryka några formuleringar i ”Bettan”, hon tyckte att Matte lät gubbig. Så det kanske är det jag är - en gubbe!

Vilka är dina tre bästa råd till en aspirerande författare?
1. Skriv av lust och med glädje.
2. Låt sedan ditt färdiga manus vila en tid och skriv sedan om och och om och om och textredigera tills du inte orkar längre.
3.Skicka in till många förlag och om något av dem erbjuder dig utgivning låt Författarförbundet granska kontraktet innan du tackar ja.

Vilken är den roligaste läsarresponsen du fått?
Många läsare skriver till mig om trekaffet i butiken Anna-Lisas Antik. De gillar att det återkommer i böckerna och tycker att jag ska öppna en retrobutik så att de får komma på trekaffe. Och på en releasefest fick jag en burk toscakakor i en fin burk med etiketten ”Till 3-kaffet” av en läsare. Hon hade dessutom satt dit en klisterlapp i form av en groda, en referens till en händelse på ett trekaffe i ”Flickorna i speceriaffären”. Och sedan fick jag en vacker broderad duk av en annan läsare, på Feelgoodfestivalen i somras, också tänkt till trekaffet. Så häftigt!

Vilken/vilka författare inspireras du av? Varför denna/dessa?
Det kanske låter konstigt, men jag inspireras inte av andra författare när det gäller skrivandet. Jag känner att jag har min egen ton och mitt eget språk och försöker utveckla det istället för att snegla på andra för inspiration. Men jag har förstås favoritförfattare, till exempel P O Enquist, Majgull Axelsson, Anders de la Motte och amerikanska Mary Kay Andrews (som skriver feelgood som utspelar sig i amerikanska Södern). 

Vad läser du just nu?
Mina julklappsböcker: Deckaren/spänningsromanen ”The Hunting Party” (Nyårsfesten) av Lucy Foley och självbiografin ”Me Elton John”.

Tusen tack Eli Åhman Owetz för en trevlig intervju!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar