Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

måndag 17 juni 2019

Två sagor parallellt


Har flow i skrivandet just nu. Så pass att jag skriver på två manus samtidigt. Det ena kallar jag för draksagan och handlar om 9-åriga Clara och draken Fabian. Är uppe i hundra sidor nu. Vet inte hur många sidor det kommer sluta på, men det spelar ingen roll. Det viktiga är ju att jag har roligt medan jag skriver. Och det har jag nu. 


I fredags skickade jag in en julnovell till Ordberoende förlag. Om den antas till publicering kommer den ingå i en antologi som de ger ut i november. Min julnovell är en ögonblicksbild ur Claras och hennes mammas (Carin) liv. Jag tog tillfället att prova att skriva ur Carins perspektiv och det var ganska tråkigt insåg jag. Tror det beror på att barn är mer öppensinnade, samt att det är en större utmaning att berätta ur en nioårings perspektiv. Allt hon tänker och gör ska vara som en nioåring vilket inte alltid är det lättaste. Och samtidigt är det så himla roligt! 

En bok som inspirerar mig mycket.

Förutom draksagan skriver jag även på en kortare saga som jag kallar för sagan om älvklockan. Den är lättare att skriva om och lär nog landa på cirka trettio sidor. Jag har fått en del frågor hur jag bär mig åt egentligen att hålla isär berättelserna, men jag tycker inte det är något problem. De är så olika varandra att jag snarare får energi av sagan om älvklockan så att draksagan kan växa vidare. Den kortare sagan är mera som en novell att skriva. Avgränsad och mer hanterbar. Precis vad jag behöver för att fortsätta med draksagan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar