Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

onsdag 24 oktober 2012

Mellan två böcker

Den vidunderliga kärlekens historia

Har läst ut Stilla dagar i Mixing Part och funderar på vad jag vill läsa härnäst. Kanske en roman av Ernestam? Eller av Hamberg? Eller läsa om Den vidunderlige kärlekens historia? Var säkert 11 år sen sist jag läste den. Vill jag läsa något som kittlar hjärncellerna och får dem att njuta av att få jobba eller vill jag läsa något lättsamt som gör mig på gott humör?

Visst är det underbart att kunna välja och vraka så här? Känna efter vilken typ av roman man vill dyka ner i och sen skrida till verket. Förutsatt att boken inte har lång lånekö, då kan det dröja några veckor innan det blir ens tur. Vid sådan tillfällen har jag inte tid att känna efter utan får helt sonika läsa boken när den erbjuds och lägga den jag håller på med åt sidan.

Jag är, som ni kanske har räknat ut redan, en av dem som håller lånestatistiken uppe på biblioteket. En stolt boknörd som väljer bland romanerna som vore de chokladaskar och årgångsviner. Chokladsorter med skiftande smaker och kvaliteter, fina årgångsviner vars smaker framträder på tungan först efter en stunds vistelse i munhålan.

För att komma i underfund med vad som kännetecknar en bra bok (dvs ett fint årgångsvin) behöver man läsa allt möjligt. Blanda högt och lågt och allt däremellan. Läsa, läsa, läsa. Läsa och ställa sig frågan: vad är så bra med just den här romanen? Och läsa skräp (dvs en ask choklad av den sämre sorten) för att komma i underfund med vad som gör den till just skräp.

Så. Frågan är, vad vill jag läsa härnäst? Ett fint årgångsvin eller något mer lättsamt, en ask med praliner? Tror det får bli Den vidunderliga kärlekens historia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar