VĂ€lkommen till min blogg om vardagsmagi!

HÀr delar jag med mig av guldkornen jag finner pÄ min resa genom livet.

lördag 24 februari 2024

🐩‍⬛FĂ€rdigt rĂ„manus🐩‍⬛

 


SĂ„ kom jag till sista meningen, det Ă€r dags att sĂ€tta punkt pĂ„ berĂ€ttelsen om kajan Pax. đŸ„łđŸŒŸđŸ€ž‍♂️Det Ă€r med blandade kĂ€nslor jag sĂ€tter punkt. Va, Ă€r det redan slut? Vad hĂ€nde? Jag som fram till i torsdags tyckte det kĂ€ndes oĂ€ndligt till sista meningen. Men nĂ€r jag skrev de sista meningarna… oj vad jag grĂ€t. För Pax och hans mamma har sĂ„ fin relation. Och det kĂ€ndes sĂ„ konstigt att lĂ€mna dem mitt i allt det fina.

Nu ska jag samla ihop manuset, göra anteckningar om hur jag tĂ€nkte, för jag vet att om en vecka Ă€r det mesta glömt. Det blir en lĂ„ng startstrĂ€cka att sĂ€tta sig in i berĂ€ttelsen dĂ„. FrĂ„gor sĂ„som ”hur tĂ€nkte jag hĂ€r? Och vad menade jag?” vill jag helst undvika.  Jag har lĂ€st nĂ„gonstans att manuset bör vila minst en vecka, helst fyra innan redigeringen drar igĂ„ng. Jag vet inte om jag vill vĂ€nta mer Ă€n en vecka, men kanske tittar jag pĂ„ vĂ€ntande manusprojekt, och dĂ„ gĂ„r tiden fort. En del hatar redigeringen, jag hör till dem som Ă€lskar den. Har fĂ„tt se upp med det hela tiden med rĂ„manuset, att inte peta för mycket i texten. LĂ„ta degen komma. Sedan, i redigeringen, ska den formas.

FYI: 🐩‍⬛Kajan Pax Ă€r kapitelboken (6-9 Ă„r) om Pax som inte Ă€r som andra kajor. Det visar sig redan frĂ„n start nĂ€r han pickar sig ut ur Ă€gget, till hans pappas stora bekymmer. Pax vill göra vĂ€rlden lite mjukare, lite snĂ€llare vilket inte Ă€r en sjĂ€lvklarhet för en kaja. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar