Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 24 november 2019

Under två timmar

Bokens titel: Under två timmar 
Författare: Hanna Landahl
Förlag och år: Polaris 2019
Finns hos: Polaris Omnible 
ISBN: 9789177951261
Betyg:4+

Handling:
Under två timmar är ett varmt och humoristiskt samtidsdrama med en samhällskritisk underton. Den utspelar sig i Göteborg och ställer frågan hur långt en vuxen människa egentligen är beredd att gå för att passa in, för att vara någon som betyder något. För betyder något gör man ju bara om man är en sådan som tar ansvar för sin kropp och håller den i trim, genom att satsa hårt och göra som alla andra – springa långt, snabbt och helst dagligen! 


Staffan är inte en sådan man. Han tränar inte alls faktiskt. Därför är han ansvarslös. Och dessvärre också betydelselös,  åtminstone i sina egna ögon. Någonstans bland blöjbyten, fotbollsträningar och alltför långa, grå myndighetskorridorer på Migrationsverket där han prövar asylärenden har han tappat bort sig själv och den status han en gång hade. Men nu är det dags att ändra på det. Staffan bestämmer sig, uppumpad av Håkan Hellströms musik, för att göra det alla andra gör. Han ska springa Göteborgsvarvet och han ska göra det med bravur – på under två timmar. 

Mina tankar:
Staffans färd mot att utföra Göteborgsvarvet är underhållande samtidigt som den innehåller en hel del samhällskritik. Staffan är en alltigenom lagom kille. Han jobbar som byråkrat och bor med sin fru och två barn i ett hus på Hisingen. Men han är inte nöjd med sin tillvaro, och han blir ännu mer missnöjd när han inte får chefstjänsten han så hett eftertraktar. Alla andra är så himla perfekta och sportiga och själv har han liksom fastnat och tröstäter chokladkakor istället. Vilket han vill ändra på. Alltså inte bara det där med chokladkakorna.

Jag får verkligen bilden av en grå tjänsteman som är besviken på sig själv och det liv han har. Det enda han är stolt över är hans familj. Det är underhållande att följa hans strävan och så fint gestaltat den kärlek som trots allt finns i hans familj. Hur lagom Staffan är gestaltas så bra när han och frun Anna kallas till Socialtjänsten för att deras förstfödde inte har fått något namn än, de har helt enkelt inte kunnat bestämma sig.

Jag tyckte mycket om den här boken eftersom den skildrar vardagen med svärta, humor och stor kärlek utan att bli tråkig.

Tack till Bokförlaget Polaris och Hanna Landahl för att jag fick läsa och recensera! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar