Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

fredag 1 oktober 2010

Konsten att koppla bort

... vänster hjärnhalva finns bra beskrivet i den här boken. Då förstår jag bättre varför jag har så svårt ibland att formulera mig i ord när jag mediterat. Jag skulle ha lättare att kommunicera med omgivningen genom att telepatiskt skicka bilder. Om de hade varit mottagliga för det.... Det som händer i meditationen är att högra hjärnhalvan dominerar. Om man har kommit riktigt djupt i meditationen har högra hjärnhalvan tagit över ordentligt. Det är då lätt att känna en viss frustration över svårigheterna med att sätta ord på det man tänker. Total hjärnsläpp, som en del skulle säga. Fast jag skulle nog snarare kalla det för vänstra hjärnhalvan-släpp.

Eftersom vänster hjärnhalva har en tendens att analysera alldeles för mycket och därmed döma ut det man skapat, kan det vara bra att vara medveten om dess egenheter när man är kreativ på något sätt. Ska försöka komma ihåg det när jag skriver. :-)

Elizabeth George nämner också detta med hjärnhalvor i sin bok Skriv på!. För hennes del är vänster hjärnhalva dominerande. Tror hon skulle gilla Teckna med högra hjärnhalvan.

Så vad kännetecknar höger hjärnhalva? När vet man att höger hjärnhalva jobbar?
När man glömmer tid och rum och har vansinnigt roligt.
När man plötsligt bara vet något och inte har en aning om var man fick det ifrån.
När man ser helheten.
När man SER det vackra i det man betraktar. Konstnärsblicken är på, sas.
När man inte resonerar det minsta rationellt utan helt och hållet går på känsla.
När man föredrar att göra tankekartor framför att göra listor.

I det här avsnittet av vetenskapens värld säger de att hundar har lärt sig att titta mer på vänster ansiktshalva hos oss människor. Detta för att vi visar mycket mer känslor i den ansiktshalvan då den är kopplad till höger hjärnhalva.

Det ligger mycket i uttrycket "En bild säger mer än tusen ord".
En bra sammanfattande beskrivning för höger hjärnhalva, eller vad tycker ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar