VĂ€lkommen till min blogg om vardagsmagi!

HÀr delar jag med mig av guldkornen jag finner pÄ min resa genom livet.

lördag 6 juli 2024

Kortintervju

Jag blev intervjuad av @ordtoka_boktoka och delar den hÀr:

🌾NĂ€r började du att skriva?

PĂ„ allvar 2018, i samband med att jag vann en skrivtĂ€vling hos Skrivlotsen av Jeanette Niemi. Men jag har skrivit till och frĂ„n sedan mellanstadiet – dĂ„ jag skrev det som skulle bli prologen till Simons Ă€ventyr. Under den fria timmen som vi hade en gĂ„ng i veckan skrev jag  en saga om musen Rusty som rĂ€ddade en rĂ€v som fastnat med nosen i en konservburk. Den sagan blev upplĂ€st inför hela klassen, det var magiskt.  

🌾 Vad inspirerar dig till att skriva?

Simons Àventyr fick jag inspiration till en kvÀll nÀr jag var barnvakt till mina systerdöttrar. Jag lÀste SolÀgget av Elsa Beskow som godnattsaga och nÀr tjejerna somnat blÀddrade jag i boken och tÀnkte att jag ville skriva nÄgot liknande. Jag klottrade ner anteckningar pÄ ett kastat kuvert och började spÄna pÄ det som sedan blev Simons Àventyr.

🌾 Vem Ă€r din litterĂ€ra förebild?

FrÀmst Àr det Astrid Lindgren. Jag lyssnade ofta pÄ Ronja Rövardotter som ljudbok under min uppvÀxt, sÄ vissa stycken kan jag utantill. Men jag inspireras ocksÄ av författare som Ann-Helén Laestadius.

🌾 Hur finner du dina karaktĂ€rer? 

Det Ă€r olika. Ofta dyker de upp i en meditation och jag bara vet att de kommer med en historia. Andra gĂ„nger kommer de nĂ€r jag flödesskriver. Dyker upp pĂ„ den inre filmduken och tar ibland över berĂ€ttelsen. 

🌾 Vem hjĂ€lper dig med ditt skrivande? 

Simons Àventyr Àr lektörslÀst av Ann Ljungberg och testlÀst av ett antal personer, dÀribland Annette Swords. Annars fÄr jag mycket inspiration och feedback av mÄnga hÀrliga skrivkompisar pÄ Instagram. Sabina Hassan, Malin, Kafferatur, Blackdiary, för att nÀmna nÄgra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar