Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

måndag 10 juni 2024

Kortintervju

 


Delar en kortintervju jag gjorde nyligen hos Skrivalivochlust:

 

I dagens #kortintervju möter du Christina Henricson

 

1. Berätta om det manus du arbetar med just nu!

Just nu jobbar jag främst med novellen Framtidens vatten inom genren klimatfiktion. När den är inskickad kommer jag redigera färdigt kapitelboken Sagan om älvklockan (9-12 år).

 

Novellen är ett för mig nytt sätt att skriva och handlar om Moa som kommer till framtiden där de peppar henne att tillsammans med andra göra vad hon kan för att motverka den klimatkris vi befinner oss i. Förhoppningsvis vinner novellen en plats i antologin hos Gry förlag.

 

2. Hur hanterar du eventuell skrivkramp?

Jag flödesskriver. Skriver av mig, för en inre dialog med mig själv och låter fingrarna dansa över tangenterna. Om inte det hjälper så tar jag en paus genom att göra något helt annat, exempelvis diska eller titta TV eller gå en promenad. Det hjälper också att rita upp berättelsen på den dramaturgiska kurvan, då får jag överblick och hittar en vinkel som pockar på. 

 

3. Varför skriver du?

Det finns många skäl, för min del har varje skrivprojekt sitt unika varför, men främst handlar det om att jag mår bra av att skapa andra världar. Det är också för att jag älskar att kunna beröra med mina berättelser. Jag tycker om att få folk att tänka till med mina texter. I novellen Framtidens vatten mixar jag vetenskap med fantastik och hoppas på så vis inge hopp.

 

Presentation

Linköpingsbo sedan 2008. Student dagtid, författare övrig tid.

 

Mitt författarskap kan du följa här:

https://christinasharmoni.blogspot.com/

 

#christinahenricson #författarintervju #författare #skriva #inspiration #intervju #författarliv #skrivalivochlustfrågar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar