Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

söndag 13 december 2020

Glad Lucia!

Tredje advent innebär Luciafirande här i Sverige. Det blir  - liksom med allt annat - högst annorlunda detta år. Jag lyssnar på Luciasånger på YouTube och tänker tillbaka till förra året då jag satt i en överfull domkyrka och såg Luciatåget. I år firar jag inte särskilt mycket, äter lussekatter och lyssnar på musik medan jag gör upp planer i min fina anteckningsbok. (Du ser den i bilden ovan) Det är planer för Simons äventyr och mina två andra manus. Det känns fint. 2021 kommer bli ett fantastiskt år, det känner jag på mig. 2020 blev inte så pjåkigt det heller, trots rådande pandemi. Jag menar, Simons äventyr gavs ju ut som e-bok trots allt. Det kunde lika gärna ha blivit skjutet på framtiden med även e-boken. Men visst har det varit motvind med att få boken upptäckt. Många fördomar finns det mot e-böcker, i synnerhet för barn. Jag vet att många föredrar pappersböcker, men nu är det som det är och boken finns att köpa för den som vill ge den en chans ändå. Och e-böcker är väldigt smidiga under semestern exempelvis, det behövs bara en laptop eller dylikt att ladda ner dem i.

De som har läst har kommit med glada kommentarer, det känns väldigt roligt. Som mamman vars femåring inte ville sluta läsa boken, hon ville veta fortsättningen. Eller kvinnan som bara skulle läsa lite grann men fastnade så totalt att det var mitt i natten när hon väl hade läst ut Simons äventyr. Eller recensenten som slukade boken på en dag för att hon inte kunde sluta läsa. Det kallar jag gott betyg.

Jag hoppas kunna ge er läsare lite andrum från allt vad Covid-19 och regnigt decemberväder heter genom att njuta av sommaren i Simons äventyr. Nu ska jag skriva om ett december i snöskrud i Claras liv, hur det kan vara att fira lucia med en drake som älskar att tända ljus. Det kan bli kaotiskt.

Ha en fin tredje advent!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar