Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

lördag 5 september 2020

Familjen Morelli

Bokens titel: Familjen Morelli
Författare: Per Schlingmann & Karl Ljung
Förlag & år: Bazar förlag 2020
Finns hos: Omnible, samt här och här
ISBN
Betyg: 3

Handling:

Efter en lång tids frånvaro återvänder Stella Morelli till sitt älskade Toscana. Där möter hon kärleken, familjen, råvarorna, vinet och döden.

Tillbaka i Stockholm återgår livet till vardagen. Ända tills hon plötsligt får hon den chans hon drömt om. Att öppna en egen restaurang. Men vägen dit blir svårare än hon kunnat föreställa sig. Kampen för hantverk, tradition och ursprung ställs mot innefolkets behov av yta, likes och bekräftelse. För att lyckas behöver hon hjälp av sin bror som är stjärnkock i New York. Men kommer han att ställa upp? Och vågar hon låta kärleken till maten segra?

Mina tankar:

Om man gillar mat och då framförallt italiensk mat är den här boken trevlig att läsa då den genomsyras av stor kärlek till den italienska maten. Men den har för stort fokus på just matlagning. Det är som en kokbok man har byggt en berättelse kring. Jag hade svårt att komma nära huvudpersonen Stella eftersom det hela tiden var fokus på smaker och mat överhuvudtaget. Men övriga sinnen har knappt berörts vilket gjorde att berättelsen kändes platt. Det är en trevlig story men jag saknar gestaltning och framförallt känslan av vara där. Som att Stella efter att ha suttit med avtalen till två på natten glatt sätter sig tillsammans med brodern och en av kockarna att förfina olika maträtter till menyn. Borde inte axlarna värka av alla timmar vid datorn? Det kändes inte särskilt trovärdigt. 

I slutet av boken finns recepten, en trevlig gest för den som blir sugen att prova på någon av maträtterna. 

Tack Bazar förlag för att jag fick läsa och recensera Familjen Morelli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar