Välkommen till min blogg om vardagsmagi!

Här delar jag med mig av guldkornen jag finner på min resa genom livet.

onsdag 16 december 2009

Mango

Var sak har sin tid. Med mango är det verkligen så. Hur vet man när den är mogen? Det känner man. Ta den i din hand och du bara vet. Vet att inte riktigt än, men snart är den mogen att ätas. Just med mango är det så sinnrikt att när den väl har mognat och man tar den för att äta - då blir man rikt belönad. Den är så ljuvligt god, smakrik, aromatisk, saftig... ja, en riktig rolls royce bland frukter om du frågar mig. Detta tillstånd hos mangon får man bara om man bidar sin tid och tar den vid rätt tidpunkt. Förr har den ett hårt skal som man får skära bort i så fall. Senare är den trådig, vattnig och fadd i smaken och köttet.

Att plocka en mogen mango är en konst. En fråga om å ha den rätta känslan för när tiden är mogen å äta den.

Detta synsätt är mkt tillämpbart på ens liv. Att veta när det är dags att agera. Eller när man snarare ska låta det vara och mogna ett tag till. Skrivprocessen är sådan. Jobba med en text tills den är mogen. Var sak har sin tid. Den kreativa processen har olika perioder och försöker man forcera och pressa fram något ändå, blir resultatet ofta magert och inte riktigt fullt så smakrikt som om man låtit det ha sin tid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar